Hoe bereid je een Warré kast voor op de komst van een bijenzwerm?

Hoe bereid je een Warré kast voor op de komst van een bijenzwerm?

Vorige week eindelijk een bijenzwerm geschept. Een zwerm is precies wat ik nodig had om mijn eerste Warré kast te bevolken. En een eerste mogelijkheid om praktische ervaring op te doen met bijenhouden in een Warré kast. Maar eerst moet je de Warré kast voorbereiden voordat je een zwerm kan huisvesten. Ik leg je stap voor stap uit hoe ik dat gedaan heb.

Warré kast behandelen tegen weersinvloeden

Een paar weken geleden heb ik samen met mijn zoon Joost een cederhouten Warré kast behandeld met Deense olie. Deense olie biedt bescherming op basis van natuurlijke oliën. Hoewel voor het behandelen van cederhout vaak gekookte lijnolie wordt aanbevolen is mijn ervaring met gekookte lijnolie niet positief. Deense olie maakt het hout echt weerbestendig.

warre kast verven deense olie

Joost verft een Warré kast met Deense olie.

De eerste bui op de nog lege Warré kast was een goede test. Het water loopt er mooi vanaf!

warre kast dak

Deense olie maakt je Warré kast weerbestendig.

Toplatjes voorzien van voorbouw

In een Warré kast gebruik je geen raampjes met kunstraat, maar toplatten met voorbouw. Het is enorm belangrijk dat je de toplatten van voorbouw voorziet zodat de bijen hun raten mooi in het midden bouwen. Bekijk hier mijn video:

Zo heb ik het gedaan:

  1. In een toplat heb ik twee spijkertje geslagen. Precies in het midden van een toplat en aan beide zijden eentje. Zo heb je een mal om de was langs te gieten;
  2. Om te voorkomen dat de was ook aan de mal hecht laat je het toplatje met de spijkertjes in koud water weken;
  3. Ondertussen heb ik biologische bijenwas laten smelten. Je kan natuurlijk ook bijenwas uit je eigen imkerij gebruiken. Bijenwas is brandbaar, smelt bijenwas daarom altijd au bain-marie.

Als je een toplat tegen de spijkertje van de mal houdt en daarlangs de bijenwas laat stromen krijg je precies in het midden van de toplat een richeltje was. Hierop beginnen de bijen met het aanzetten van de raat. Het is belangrijk dat de toplatten droog zijn, ander hecht de bijenwas niet.

De toplatten in een Warré kast hebben een hart op hart afstand van 36 mm. De toplatten zijn 24 mm breed en de binnenmaat van een Warré broedkamer is 30 cm. Voor de juiste afstand moet er tussen elk latje en tussen de zijwand en een toplat 12 mm ruimte zijn. Als je de toplatten goed hebt verdeeld zet je ze vast met een koploos spijkertje.

Twee broedkamertjes van de Warré kast leken mij genoeg om de zwerm te huisvesten dus heb ik samen met mijn zoon Joost 16 toplatten voorzien van voorbouw.

Voordeel een Warré kast met toplatten

Het gebruik van toplatten bespaart kosten omdat je géén kunstraat hoeft te kopen. Je kan je eigen bijenwas gebruiken die niet vervuild of vervalst is. Bovendien bespaar je veel tijd: je hoeft geen ramen te timmeren, oogjes te zetten, draad te spannen of kunstraat in te smelten.

Standplaats voor de Warré kast

De Warré kast heb ik klaar gezet in onze achtertuin op een gerecyclede tuintegel zodat de voetjes niet direct in het natte gras staan. Het is belangrijk dat je de tegel waterpas stelt op een laagje straatzand. Bij natuurbouw is het absoluut noodzakelijk dat de bijenkast waterpas staat.

standplaats warré kast waterpas

De standplaats van een Warré kast moet waterpas zijn.

Zwerm huisvesten

Terug naar de zwerm. De zwerm heb ik behandeld met Oxuvar tegen varroamijten. Zo geef je het bijenvolk een varroa arme start.  Voordat je de zwerm in de Warré kast stort, zet je er eerst een lege broedkamer op. De zwerm stort je dan in de lege broedkamer. De zwerm zal langzaam door de toplatten naar beneden zakken. Met een beetje rook kan je het proces versnellen. Als de zwerm naar beneden is gezakt haal je de lege broedkamer eraf en leg je het dekkleedje erop, daarop komt de bak met isolatiemateriaal en tenslotte het dak. De laatste bijen die nog in het zwermkastje zitten klop je af op de grond voor de Warré kast.

Bijenvolk met rust laten

De volgende dag zag ik aan de vele wasplaatjes op de lade dat de bijen aan het bouwen zijn. Tussen de wasplaatjes lagen ook een paar varroamijten. De Oxuvar heeft zijn werk gedaan! Een zwerm hoef je de eerste dagen niet te voeren. Een zwerm neemt voldoende honing mee als voedselvoorraad. Bovendien staat er in de directe omgeving veel in bloei en er is goed weer voorspeld. Bij slechte dracht en/of slecht vliegweer moet je de zwerm na een paar dagen wel voeren. Voer het liefst met eigen honing of anders suikerwater, maar nooit buitenlandse honing. Buitenlandse honing bevat sporen van Amerikaans vuilbroed!

wasplaatjes lade warre kast

Wasplaatjes op de lade van de Warre kast: de bijen bouwen raten.

Eerste vluchtige inspectie van het bijenvolk

Woensdag kon ik toch niet even laten om even onder het dekkleedje te kijken. Ik wilde mijzelf ervan overtuigen dat ze ook echt aan het bouwen zijn, maar ik wilde vooral weten of de raten ook in het midden van de toplatten zaten. Met korte broek (met was de eerste zomerse dag van 2017!) maar wel met een kap op heb ik even snel gekeken. Wat ik zag maakte me echt blij: op alle 8 toplatten zijn de bijen begonnen met bouwen. Aan alle toplatten zag ik de zuiver witte raten van jonge bijenwas.

Missie geslaagd!

warre kast tuinkast

De Warré kast (op de achtergrond) met de zwerm in onze tuin.

PS Wil je meer weten over bijenhouden in een Warré kast? Dan heb ik twee boekentips voor je:

  1. Beekeeping for all van Emille Warré
  2. Natural Beekeeping with the Warré Hive van David Heaf

Heb je vragen? Stel ze gerust hieronder!

Download gratis preview van hét praktijkboek voor beginnende imkers
Maak niet dezelfde fouten als zoveel beginnende imkers. Ontdek het geheim van bijenhouden in mijn boek Bijenhouden voor iedereen.
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben ook een hekel aan spam net als jij
Jeroen Vorstman
Hoi, Ik ben Jeroen Vorstman. Ik werkte als bijenonderzoeker voor Wageningen University & Research, Agriterra, voor de Nederlandse Bijenhouders Vereniging en nu als beleidsadviseur natuur en landbouw voor het ministerie van Economische Zaken. 20 jaar gelden ben ik begonnen met bijenhouden, maar al gauw groeide mijn hobby uit tot een professionele imkerij. In 2015 schreef ik het boek Bijenhouden voor iedereen, twee jaar later verscheen de derde druk en daar ben ik best trots op. In 2016 startte ik de online Bijenclub en in 2017 de eerste online imkercursus. Als Bijencoach help ik je graag op weg met het starten als imker. Verder ben ik trotse vader van drie zoons: Guus, Maarten en Joost. En man van mijn prachtige vrouw Dorien.

Comment Section

14 reacties op “Hoe bereid je een Warré kast voor op de komst van een bijenzwerm?

Door Rogiers op 14 oktober 2017

Zijn die 2 boeken alleen in het engels verkrijgbaar of ook in het Nederlands. En moet ge lessen volgen voor bijen. Mvg familie Rogiers-Laureys

Door Jeroen Vorstman op 14 oktober 2017

Hoi Rogiers, helaas zijn deze boeken alleen in het Engels. Het is natuurlijk geen verplichting om lessen te volgen om bijen te houden, maar ik beveel het wel aan. Met onze online lessen kan je in je eigen tempo leren, waar en wanneer je maar wil. Succes!

Door Rogiers op 14 oktober 2017

Waar vindt ik die oneline lessen en wat kosten die. Had mij willen inschrijven voor imker lessen maar was te laat en dat kwam 30 Euro voor de lessen van beginnende imker. Mvg

Door Paul op 17 juli 2017

Als je een zwerm in een Warre kast stop hoelang duurt het dan voor er eitjes en/of broed is ? Ik heb 7 uitgebouwde raampjes maar nog geen eitjes of broed . Dat is nu 14 dagen geleden.

Door Jeroen Vorstman op 17 juli 2017

Hoi Paul, misschien is het een nazwerm en moet de jonge koningin nog op bruidsvlucht gaan. Dan zou zou ze na drie weken aan de leg moeten gaan.

Door Erik van Ooijen op 27 juni 2017

Dag Jeroen,
Bedankt voor de reactie. Ik dacht al wel dat de 6-ramer erg krap was. Ik had het plan om ze dit weekeinde al over te zetten naar een 11-ramer. Voordeel is wel dat het volledig natuurbouw is, dus ze zijn nog wel even bezig….. en als het goed is gaan ze voor die tijd nog niet opnieuw zwermen, tijd om een zwermcel aan te maken is er nauwelijks.

Door Erik van Ooijen op 27 juni 2017

Dag Jeroen
Gisteren is er een zwerm vertrokken uit de warrekast. Ik denk dat het mijn schuld was omdat ik te laat een bak bijgeplaatst heb. Zondag zag ik onder in de kast al een forse hoeveelheid bijen hangen. Ik zag vorige week nog geen activiteit in de onderbak (ik heb twee bakken geplaatst) en dacht dat het nog wel los zou lopen. Het is echter hard gegaan, De onderste bak is in enkele dagen voor bijna de helft uitgebouwd.
Het volk is geland in een struik enkele meters verderop en heb ik gelukkig weer gewoon kunnen scheppen. Niets verloren dus.
Het volk heb ik in een 6-ramer geplaatst. Deze 6-ramer heb ik op de plaats van de warrekast (van waaruit ze zijn ontsnapt) geplaatst. Dit zoals je in je boekje ook beschrijft. De warrekast heb ik enkele meters verderop neergezet zodat de vliegbijen als het goed is nu ook in de 6-ramer zitten. Volgens je boekje hoef ik nu niets meer te doen en zullen de bijen in de warrekast zelf de doppen die teveel zijn wegvreten. Ik hoef dus nu geen doppen te breken. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Bedankt, Erik

Door ing. Jeroen Vorstman op 27 juni 2017

Hoi Erik, elke imker “overkomt” wel eens eens een zwerm. Zwermen vind ik altijd weer een spectaculair fenomeen dat ik voor geen goud wil missen. Het is een diepgewortelde eigenschap van een bijenvolk om zich te vermenigvuldigen en dus zeker niet jouw schuld 😉
Maar om op je vraag terug te komen: Je hebt nu eigenlijk een vlieger gemaakt. De Warré kast zal zijn vliegbijen verliezen omdat die naar de zesramer op de oorspronkelijke plek terugvliegen. Als je na een week de Warré kast naar de ander kant van de oorspronkelijke plek verplaatst zal het bijenvolk nog een keer alle vliegbijen verliezen. Het volk verliest dan ook de zin om nog een nazwerm te geven. Je hoeft dan geen doppen te breken. Let wel op dat een zesramer met de voorzwerm misschien te krap is om al die afvliegende bijen op te vangen.

Door Erik van Ooijen op 5 juni 2017

Dag Jeroen,
Ik heb 3 weken geleden de een zwerm in de Warrekast gebracht. Ik heb ook twee bakken gebruikt. Een deel van de bijen boven de bakken ingegoten. De rest van de bijen hebben we op een laken dat voor de ingang lag afgeslagen. Ze lopen dan netjes allemaal naar binnen. Ik heb wel twee bakken laten staan. Ze huisvesten zich direct in de bovenste bak en hebben voldoende ruimte om later ook beneden door te bouwen. Binnen ongeveer 10 dagen waren alle 8 latten al uitgebouwd. Nu zijn ze in de benedenbak begonnen te bouwen. Ik stuur zo enkele foto’s

Door ing. Jeroen Vorstman op 2 juni 2017

Gisteren heb ik voor een tweede Warré kast de toplatten klaar gemaakt. Dit keer heb ik een 60 ml doseerspuit van imkerwinkel.nl gebruikt om de was langs de mal op de toplatten te laten lopen. Dat bleek een groot succes!
Zo kan je het doen:
1. Biologische bijenwas in een grote glazen pot doen;
2. De glazen pot met bijenwas in een pannetje zetten en au bain maire verwarmen tot alle was gesmolten is;
3. Vloeibare bijenwas opzuigen met de doseerspuit;
4. Met de doseerspuit de vloeibare bijenwas langs het malletje laten lopen.

Om te voorkomen dat de bijenwas in de doseerspuit stolt zet je de doseerspuit in de glazen pot met de vloeibare was telkens als je een toplat klaar hebt.

Dit werkt echt perfect! Succes!

Door Jan Mulder op 1 juni 2017

Fijn, Jeroen. Met jou uitleg kan ik mijn imkervrienden uitleggen hoe het met een Warré kast kan werken. En ik durf nu gemakkelijker te beginnen.
Groetjes,
Jan

Plaats een reactie

*