Bijenhouden voor iedereen heb ik geschreven voor imkers en buitenlui ?

“Jarenlang werkte ik aan de ideale methode om met meer plezier succesvol bijen te houden”

bijenhouden voor iedereen auteur jeroen vorstman

Sinds 1996 ben ik imker, werkte als bijenonderzoeker en jarenlang stond ik klaar voor imkers in het Bijenhuis van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. Ik ontdekte door de vele vragen die ik kreeg van imkers, dat zij afgeschrikt werden door ingewikkelde methoden en slecht vertaalde boeken die niet geschreven zijn vanuit de Nederlandse praktijk. Ook in mijn eerste jaren als imker zag ik soms door de bomen het bos niet meer. Hierdoor kwam ik op het idee om het boek Bijenhouden voor iedereen te schrijven.

In mijn boek Bijenhouden voor iedereen geef ik je eenvoudige, maar effectieve imkertechnieken om makkelijker bijen te houden en het plezier in je hobby te verhogen. Ik bespreek de voorbereiding en aanschaf tot en met het werken in de bijen. Ik geef een overzicht van benodigde materialen en een jaarplan. Ik help je bij de de eerste stappen om imker te worden en laat zien wat het geheim achter succesvol bijen houden is. Door de vele praktische tips en voorbeelden kom je op ideeën om je eigen imkerij te verbeteren en het plezier in je hobby te verhogen. Vaak kan dat simpelweg door kleine veranderingen, dus zonder veel technische aanpassingen. Daarmee is dit een onmisbaar boek voor iedereen die zich met bijen houden bezig houdt.

In mijn boek laat ik zien dat imker worden helemaal niet zo moeilijk is en dat je door het volgen van een eenvoudige methode succesvol bijen kunt houden. Ik ben al vele jaren bijenhouder en help je graag op weg om zonder stress en met meer plezier bijen te houden.

Bijenhouden voor iedereen, ontdek het geheim van succesvol bijen houden

  • Het nieuwste Nederlandse praktijkboek voor bijen houdenvoorkant boek bijenhouden voor iedereen
  • Vol met goede praktijkvoorbeelden en duidelijke foto’s
  • Helpt je op weg om succesvol te imkeren
  • Til je hobby naar een hoger niveau
  • Bijenhouden zonder stress
  • Beleef meer plezier met je hobby
  • Voor iedereen die zich met bijen houden bezig houdt

Klik hier om te bestellen

Reacties op mijn boek Bijenhouden voor iedereen

Lianne Duiven

imker lianne duiven

In 2014 startte ik met de bijencursus voor imker. Naarmate de cursus vorderde, werd het steeds ingewikkelder. Ik vroeg me af of ik tijd en zin had dit te leren en dan zelfstandig te kunnen toepassen. We hadden een goede kopie van een oud leerboek, maar wat ik miste waren plaatjes in kleur en foto’s.

Toen ontdekte ik het boek Bijenhouden voor iedereen. Dit boek zorgt ervoor dat mijn kennis weer geactiveerd wordt en ik weer weet wat te doen. Met schitterende foto ’s waarmee ik duidelijk aan anderen kan uitleggen waarom bijen zo fascinerend zijn. Dit boek is vooral voor beginnende imkers of mensen die echt geïnteresseerd zijn in bijen (of insecten). Ze worden erdoor gegrepen vanwege de heldere uitleg en de duidelijk illustraties. Pas maar op dat het boek niet wordt ontdekt, want de imkercursussen raken overvol! Overigens, de methode om kunstzwermen te maken heb ik anders geleerd en daarover moet ik nog eens met Jeroen in discussie (twee imkers, drie meningen?!).

Nu gauw naar mijn drie volken, die eindelijk mooi weer hebben en willen zwermen…

Lianne Duiven, Imker uit Bemmel (Betuwe)

Marnix van der Scheer

imker Marnix van der Scheer

Ik heb het boek Bijenhouden voor iedereen gekregen van mijn vrouw omdat ik overweeg het imkeren weer op te pakken. Ik had als kind een paar jaar een volk, maar dat is inmiddels ruim 20 jaar geleden. Ik zocht een toegankelijk en enthousiasmerend boekje om mijn kennis op te frissen. Veel mensen reageren enthousiast op het voornemen weer te starten met imkeren.

Het boek Bijenhouden voor iedereen is een praktisch en enthousiasmerend boek over de bij en het imkeren. Het boek heeft een heldere opbouw en bevat prachtige foto’s. Ik heb inmiddels een lijst gemaakt met aan te schaffen materialen. Wanneer ik iets meer tijd heb ga ik zeker weer starten met imkeren.

Het boek is geschreven met als doel de passie voor bijen over te dragen. Dat doel is wat mij betreft zeker geslaagd. De combinatie tussen kennisoverdracht over (het leven van) de bij en de praktijkervaring van een imker vind ik erg waardevol. Ik heb het boekje inmiddels al aan twee andere potentiële aspirant imkers geadviseerd.

Marnix van der Scheer, beginnend imker met ervaring in verleden uit Groningen

Elbert Hoogendoorn

imker Elbert Hoogendoorn

Het boek Bijen houden voor iedereen is nog niet zo lang geleden verschenen, en als imker en leraar bijenteelt, wordt je oog er na toe getrokken. Na wat doorbladeren werd ik meteen enthousiast en heb het aangeschaft.

De verrassing van dit boekje voor mij is, de overzichtelijke weergave over veel facetten van het houden van bijen. Dit wordt gedaan middels een begrijpelijke, beknopte tekst ondersteund met heel veel mooie en illustratieve foto’s. Een aantal belangrijke praktijkonderdelen worden door middel van foto’s duidelijk uitgelegd. Heel fraai is bijvoorbeeld de uitleg van het aansteken van de beroker…..een belangrijke actie die in de praktijk niet altijd wil vlotten. Ook de bijbehorende tips zijn handig en waardevol.

Dit alles maakt het boekje inspirerend voor mensen die geïnteresseerd zijn in bijen of, nog een stap verder, die imker willen worden en van plan zijn een basiscursus Bijen houden te gaan volgen.

Elbert Hogendoorn, imker en bijenteeltleraar uit Vleuten (In memoriam, Elbert is in 2016 overleden)

Kees van Holland

imker Kees van Holland

Ik ben geboren als imker en bijenhouden is me met de paplepel ingegoten. Mijn leven zonder bijen kan ik me niet voorstellen. Als beroepsimker heb is samen met mijn vrouw Wil ruim 40 jaar imkersbedrijf De Werkbij gerund. Ongeveer 7 jaar geleden ben ik met pensioen gegaan, maar ik heb nog steeds een groot aantal bijenvolken. Over dit boek wil ik zeggen dat het zowel bij de beginnende als bij de gevorderde imker niet mag ontbreken. Er staan veel interessante en goed beschreven tips in. Ik raad dus een ieder aan om dit boek aan te schaffen, ook de prijs is het dubbel en dwars waard en het is lekker leesbaar geschreven. Kortom een echte imker kan niet zonder dit boek.

Kees van Holland, beroepsimker uit Renswoude

Over de auteur

imker en auteur jeroen vorstmanJeroen Vorstman is imker, auteur, vertaler, spreker, bijencoach en initiatief nemer van de Bijenclub. Hij helpt natuurliefhebbers, imkers en bijenhouders om van hun hobby een succes te maken. Voorheen werkte hij onder andere voor: Gemeente Gorinchem, Stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren, Wageningen Research Center, Agriterra en Het Bijenhuis van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging.

cursusboek bijenhouden

Bijen houden voor iedereen is een gids voor ieder die wil (mee) werken aan het behoud van bijen. Het staat boordevol praktische tips en voorbeelden over alles wat er bij het houden van bijen komt kijken. Het boek neemt je stap voor stap in woord en beeld mee. Ik wil je inspireren zelf bijen te gaan houden en je te helpen om van je hobby een succes te maken.

Meer reacties op mijn boek Bijenhouden voor iedereen

Renilde Gees

imker renilde geesIn september zal ik mijn imkeropleiding volgen, waar ik ontzettend hard naar uitkijk. Omdat ik me goed wil voorbereiden op deze opleiding en het bijenhouden me enorm boeit, kocht ik het boek Bijenhouden voor iedereen. Ik heb op dit moment dus nog geen eigen bijenvolkje, maar ik bereid mezelf en onze tuin volop voor op de komst van de bijen. Het boek was voor mij ideaal, omdat het geschreven is voor beginnende imkers. Alle termen en handelingen worden heel mooi uitgelegd, met prachtige foto’s erbij. Het leest zo vlot dat ik het las als een roman! Intussen ging ik nog eens op zoek naar bepaalde info, en las ik bepaalde hoofdstukken opnieuw, dus het boek is ook handig om snel wat op te zoeken. Ik vind het nu fijn om de activiteiten van een imker maand per maand bij te houden. Het boek is een prima basis, om je een duidelijk beeld te vormen van wat bijenhouden precies inhoudt.

Renilde Gees, 38 jaar en mama van 2 dochtertjes, Haaltert (België)

Renda de Monyé

Hallo Jeroen, Ik heb je hele boek gelezen! Ik vond het een heel fijn, zeer leesbaar boek en zou het iedere beginner aanraden! Ben nu 1 jaar bezig met bijenhouden en kan nog veel leren. Tijdens de cursus vorig jaar je boek al aangeschaft als tegenhanger voor het cursusboek. Overzichtelijk en in begrijpbare “taal”. Wat ik in dit jaar heb geleerd (buiten van zo’n beetje alle beginners fouten) is dat er 12 imkers en 13 meningen zijn!! Dat is voor een beginneling erg frustrerend!

Renda de Monyé, beginnend imker

Klik hier om te bestellen