Moerloos

Een moerloos volk is een bijenvolk waarvan de koningin verloren is gegaan.

Hoe herken je een moerloos volk?

Ongeveer een half uur nadat een bijenvolk moerloos is geworden treedt er onrust in. Tientallen bijen lopen zoekend over de voorkant van de kast. Bij verstoring maakt het bijenvolk een lang aanhoudend zoemend geluid, dat men huilen noemt. Een moerloos volk kan agressief reageren.

Redcellen

Zonder koningin kan een bijenvolk niet voortbestaan. Er moet dus een opvolgster komen. Als de koningin met een zwerm vertrokken is, dan komt de nieuwe koningin uit een zwermcel. Is de koningin verloren gegaan door een ongeluk of door het maken van een kunstzwerm (bijvoorbeeld een veger), dan bouwt het volk redcellen om een koningin te kweken.

Hopeloos moerloos

Een bijenvolk kan alleen redcellen bouwen, als er eitjes of jonge larven aanwezig zijn. Wanneer er geen eitjes of jonge larven zijn, is het volk hopeloos moerloos. Je kan het volk redden door een raat met eitjes of jonge larven uit een ander bijenvolk in het moerloze bijenvolk te hangen.

    Comment Section

    2 reacties op “Moerloos

    Door Klaas Noorman op 15 september 2019

    Volk waarschijnlijk moerloos heb geen koninging kunnen vinden ,er zijn een paar kleine dopjes gemaakt . Maar weet niet of daar een nieuwe koningin is uit gekomen . Op dit moment hangt er een hele dikke tros bijen aan de voorkant van de kast in alle rust . Dat duurt al een paar uur ,ze zijn iet aan het stertselen gewoom net als een wintertros . Wat kan dit zijn heb wel kleine wiite puntjes op de kast aangetroffen waar ze zitten . Heb het geproeft maar het is smaakloos. Zou het kunnen dat ze suiker uit de kast halen voor ruimte te maken voor broed want ik heb wel een beetje bij gevoerd . Al vast bedankt voor Uw andwoord klaas noorman

    Door Jeroen Vorstman op 8 oktober 2019

    Hoi Klaas, het lijkt erop dat het volk wil zwermen. Als er meedere dopjes zijn uitgebouwd, kunnen er meerdere koninginnen uitlopen. De witte puntjes op de bijenkast is bijenwas.
    Groetjes, Jeroen

    Plaats een reactie

    *