Hoe maken bijen honing?

Hoe maken bijen honing?

Bijen hebben nectar nodig om honing te maken. Deze nectar halen de bijen uit bloeiende bloemen. De bijen worden naar deze bloemen gelokt door de geurstoffen en kleuren van de bloemen.

Ondertussen vindt er bestuiving plaats van deze bloemen door de stuifmeelkorreltjes die tussen de haartjes van de bij zijn blijven steken.

Om de nectar mee te nemen naar het bijenvolk, zuigen de bijen de nectar uit de bloemen op. En slaan die op in de honingmaag, die in verbinding staat met het spijsverteringskanaal van de bij. De honingbij zuigt zoveel nectar op totdat haar honingmaag vol zit. Hiervoor moet de bij soms wel 150 bloemen bezoeken.

Als de bij terug is in de bijenkast, geeft de werkbij de nectar via hun mond door aan andere bijen. De nectar wordt van mond tot mond doorgegeven. Daarbij worden enzymen door de bijen toegevoegd. Hierdoor worden de lange suikerketens afgebroken tot beter verteerbare korte suikerketens.

De nectar met enzymen wordt opgeslagen in een cel van de honingraat. In deze fase is de nectar nog erg vloeibaar. Het water moet uit de nectar verdampt worden. Dit lossen de bijen op door te gaan wapperen met de vleugels. Dit ventileren zorgt ervoor dat het water verdampt en de nectar veel dikker wordt. Hierdoor ontstaat honing.

De honing wordt niet direct gebruikt. Daarom wordt de cel afgedekt met een dekseltje van was. De honing kan nu lang, zeker drie jaar, bewaard blijven. Het overschot van honing kan door de imker geoogst worden.

    Comment Section

    15 reacties op “Hoe maken bijen honing?

    Door Wouter op 24 januari 2020

    En, de honing die de imker oogst, kan je weer bestellen op HONINGonline.nl. Lekker en gezond! ūüėČ

    Door Carla op 16 oktober 2019

    Ik vraag me af hoe er heel specifiek lindehoning of sinaasappel honing gemaakt kan worden?
    Ik zou denken dat bijen heel veel soorten bloeigewassen bezoeken. Hoe kun je dan toch die aparte smaken krijgen?
    Gr Carla

    Door Marylou op 8 oktober 2019

    zijn de bijen die de honing maken mannelijk of vrouwelijk; net in een winkel gehoord dat hele dure honing gemaakt wordt door de mannetjes en dat lijkt me stug want ik heb altijd begrepen dat het de werksters; dus vrouwelijk; zijn die de honing maken

    Door Jeroen Vorstman op 8 oktober 2019

    Hoi Marylou, alleen de werkbijen maken honing. Alle werkbijen zijn vrouwelijk. De mannetjesbijen, darren, zorgen alleen voor de voortplanting.
    Groetjes, Jeroen

    Door bobbbb op 7 december 2018

    Dom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!of nee toch niet

    Door coole bob op 7 december 2018

    Dom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!of nee toch niet

    Door anomien op 7 december 2018

    booooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooob!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Door hoi op 7 december 2018

    ooooooooooooooooooob

    Door anomien op 7 december 2018

    boooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooob!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Door Anton op 22 november 2017

    Wat doen de bijen dan met de honing die niet geoogst wordt?

    Door Jeroen Vorstman op 23 november 2017

    Hoi Anton, bedankt voor je reactie.
    Honing is de energiebron van een bijenvolk. Bijen gebruiken het als brandstof om te kunnen vliegen en het nest te verwarmen.

    Door ivo op 21 september 2019

    Eindelijk gevonden! Hier hoor je nooit iets over!
    Komt de achteruitgang van de bijen niet doordat de imkerj steeds de honing wegneemt?

    Door Jeroen Vorstman op 8 oktober 2019

    Hoi Ivo, een imker die goed voor zijn bijen zorgt neemt niet alle honing weg, maar laat genoeg voorraad achter voor het bijenvolk. Onder gunstige omstandigheden produceren bijenvolken veel meer honing dan ze zelf verbruiken. Allen het surplus oogst je.
    Groetjes, Jeroen

    Plaats een reactie

    *