Wasmotten in de bijenkast? Hoe voorkom je schade, 6 tips en waarmee kan je ze bestrijden, 3 middelen

Wasmotten in de bijenkast? Hoe voorkom je schade, 6 tips en waarmee kan je ze bestrijden, 3 middelen

Wasmotten zijn bijenvijanden die zeer veel schade kunnen aanrichten aan de raten, zowel in het bijenvolk als aan je opgeslagen raten. In onze boomgaard heb ik een aantal lokkasten geplaatst om zwermen te lokken, dit is ook gelukt dit jaar maar ik heb ook 1 kast die heeft iets anders gevangen. Geen zwerm maar wasmotten.

Er zijn 2 soorten wasmotten die het de bijen maar ook de imker behoorlijk lastig kunnen maken: de kleine wasmot en de grote wasmot. De kleine wasmot zie je vaak in opgeslagen raten, daar maken ze van die gangetjes. Daarmee kunnen ze wel schade aanrichten maar over het algemeen valt dat wel mee.  Maar de grote wasmot is groter en zorgt ook voor grotere problemen. Bij sterke bijenvolken, daar vind je eigenlijk nooit wasmotten maar zwakke bijenvolken, die kunnen nog wel eens ten prooi vallen aan de vraatzucht van wasmotlarven. Het meeste risco lopen de onbeschermde raten. Raten in een kast zonder bijen of raten in opslag.

Ontdek in mijn filmpje de schade die de grote wasmot kan aanrichten. Foutje…bedankt 😉

Hoe voorkom je schade door wasmotten zonder gebruik van bestrijdingsmiddelen: 6 tips

Als je bijenvolken en opgeslagen raten goed verzorgt zijn wasmotten zelden een probleem. Je kunt een aantal maatregelen nemen waardoor je zonder gebruik van bestrijdingsmiddelen, schade door motten kan voorkomen. Is bestrijden onvermijdelijk dan zijn er een aantal effectieve middelen. De maatregelen en middelen om wasmotten te voorkomen of te bestrijden heb ik voor je op een rijtje gezet.

  1. Bewaar géén bebroede raten (Mijn beste tip). Bewaar géén bebroede raten maar smelt ze om. Bebroede raten zijn een walhalla voor wasmotten. De poppenhuidjes zijn voor wasmotlarven zeer aantrekkelijk. Volg je deze methode dan heb je nooit bestrijdingsmiddelen nodig!
  2. Houd alléén sterke volken aan. Zwakke volken zijn een makkelijke prooi. De honingbij is zelf de grootste vijand van de wasmot. In sterke bijenvolken hebben motten geen kans.
  3. Laat geen raten rond slingeren. Als je toch je raten wilt bewaren dan is het belangrijk om de raten goed op te bergen. Je kunt het beste de raten op een lichte plaats ophangen, volwassen motten schuwen licht.
  4. Laat nooit bebroede raten achter in een lege kast. Als je raten onbeschermd achterlaat in een bijenkast dan weten wasmotten de raten snel te vinden. Maak dus niet dezelfde fout als ik. Kijk maar naar mijn filmpje 😉
  5. Maak de varroa lade regelmatig schoon. Wasmul op de varroa lade is een goede voedingsbodem en zal wasmotten aantrekken. Maak de varroa lades daarom regelmatig schoon.
  6. Vernieuw raten regelmatig. Oude bebroede raten zijn een voedingsbodem voor wasmotten. De larven eten poppenhuidjes. Hoe ouder de raat, hoe meer poppenhuidjes er in zitten en hoe aantrekkelijker ze zijn voor wasmotten.

Wasmotten bestrijden? 3 middelen op een rij!

1. Zwavellapjes

Door zwavellapjes te verbranden ontstaat zwaveldioxide. Dit is een effectieve methode voor de bestrijding van volwassen wasmotten en larven. Zwaveldioxide is zeer vluchtig en niet in vet oplosbaar en vormt daarom maar een klein gevaar voor bijen, was en honing. Zwaveldioxide is niet effectief tegen eitjes. Waarschuwing: adem de dampen niet in, ze zijn irriterend voor luchtwegen en ogen.

2. IJsazijn

IJsazijn is zuiver azijnzuur. Azijnzuurdamp dood direct de eitjes en volwassen motten. Larven, in het bijzonder in de cocon, zijn resistent tegen ijsazijn. IJsazijn bestrijdt naast wasmotten ook stuifmeelmijten, sporen van nosema en sporen van kalkbroed. Waarschuwing: ijsazijn veroorzaakt ernstige brandwonden bij huidcontact, blijvend oogletsel bij oogcontact en bij inademing irritatie aan je luchtwegen en neusslijmvlies!

3. B401

B401, ook bekend als Certan, is een geregistreerd bestrijdingsmiddel en bestaat uit een geconcentreerde oplossing met het micro-organisme Bacillus thuringiensis aizawai. Bacillus thuringiensis werd ontdekt in 1911. De ondersoort aizawai in het product B-401 is een bacterie die speciaal werd geselecteerd voor zijn effectiviteit tegen de grote wasmot. De werking van B401 is gebaseerd op de eigenschap dat de bacterie een voor wasmotten giftige sporen maakt. Als een wasmotlarve de sporen binnen krijgt komt het gif vrij stopt met eten en gaat de larve dood. B401 is 100% biologisch, laat geen residuen achter in de bijenwas of honing en is toegestaan voor gebruik in de biologisch landbouw. B401 is veilig voor mensen en bijen.

Wil je een middel gebruiken om wasmotten te bestrijden dan is B401 de beste en meest veilige keuze.

Alle voordelen van B401 op een rijtje

  • 100 % biologisch
  • 3 tot 5 maanden werkzaam
  • 100% effectief tegen grote wasmot
  • Geen residuen in bijenwas en honing
  • Geregistreerd bestrijdingsmiddel toegelaten in Nederland

Wasmotten voorkomen of bestrijden? Wat doe jij? Laat een reactie achter. Vind ik leuk.

Download gratis preview van hét praktijkboek voor beginnende imkers
Maak niet dezelfde fouten als zoveel beginnende imkers. Ontdek het geheim van bijenhouden in mijn boek Bijenhouden voor iedereen.
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben ook een hekel aan spam net als jij
Jeroen Vorstman
Hoi, Ik ben Jeroen Vorstman. Ik werkte als bijenonderzoeker voor Wageningen University & Research, Agriterra, voor de Nederlandse Bijenhouders Vereniging en nu als beleidsadviseur natuur en landbouw voor het ministerie van Economische Zaken. 20 jaar gelden ben ik begonnen met bijenhouden, maar al gauw groeide mijn hobby uit tot een professionele imkerij. In 2015 schreef ik het boek Bijenhouden voor iedereen, twee jaar later verscheen de derde druk en daar ben ik best trots op. In 2016 startte ik de online Bijenclub en in 2017 de eerste online imkercursus. Als Bijencoach help ik je graag op weg met het starten als imker. Verder ben ik trotse vader van drie zoons: Guus, Maarten en Joost. En man van mijn prachtige vrouw Dorien.

Comment Section

13 reacties op “Wasmotten in de bijenkast? Hoe voorkom je schade, 6 tips en waarmee kan je ze bestrijden, 3 middelen

Door Guus op 19 oktober 2017

Is het middel B401 ook te gebruiken in een volle bijenkast? Dat kan ik uit het stuk niet opmaken. Bij mij zit de mot vaak in de kast. Ik wil ze er definitief uit hebben…

Door Jeroen Vorstman op 20 oktober 2017

Hoi Guus, hoewel B401 niet schadelijk is voor bijenlarven wordt het gebruik van B401 in een bijenkast met broed en bijen niet geadviseerd. De beste remedie tegen wasmotten in een bijenkast is het bijenvolk niet te veel ruimte geven. Op de honingraten die niet door bijen bezet worden kunnen wasmotten ongestoord hun gang gaan. Het zijn daarom de kantramen of raten in de onderste broedkamer die ten prooi aan wasmotten als het bijenvolk te klein is. Het is ook belangrijk om de varroalade regelmatig schoon te maken. De wasmul die zich daarop verzameld is een ideale voedingsbodem voor wasmotlarven.

Door Guus op 20 oktober 2017

Hoi Jeroen,
Dank voor je reactie. Ik ga de punten die je aangeeft extra aandacht geven en de B401 gebruiken zoals aangegeven.

Door Dorothé Vriezen op 2 oktober 2017

Hallo Jeroen, ik heb een kast overgenomen en nu zie ik aan de zijkant de afdrukken dat deze uitgevreten is geweest voor de larven. Het is een oude kast dus de larven en de wasmotten zijn al verwijderd. Is het wel verstandig deze kast te hergebruiken?

Door Jeroen Vorstman op 3 oktober 2017

Hoi Dorothé, bedankt voor je reactie. Ik vind de afdrukken die wasmotlarven achterlaten wel wat op tandafdrukken lijken, vind je niet?;-) Dat de larven in staat zijn het hout te beschadigen laat wel zien hoe destructief wasmotten kunnen zijn. Je kan de kast zeker gebruiken, maar zorg er wel voor dat je de kast goed ontsmet om larfjes en eitjes te doden. Dat doe je door de bijenkast af te vlammen. Vooral kieren en naden aan de binnenkant van de kast zijn plaatsen waar larfjes en eitjes verstopt kunnen zitten. Succes!

Door Jan Roodenburg op 2 oktober 2017

Hallo Jeroen, Ik heb 1 oktober laat nog even je mail over aantal kg suiker voor een volk gelezen, maar is op onverklaarbare wijze verloren gegaan. Zou je me dat nog een keer kunnen sturen?
Natuurlijk mag je alle vragen die ik op je afvuur gebruiken voor je eigen werkwijze en antwoorden, als die voor anderen ook nuttig zijn.
Bij voorbaat vriendelijk dank.
Vriendelijke groet, Jan Roodenburg

Door Jos Dierckx op 30 september 2017

Ik plaats de ramen in een daarvoor gemaakte speciale kast.
Tweemaal per jaar brand ik een solferstrook.
Resultaat: geen wasmot te zien

Door Paul Vander Linden op 1 oktober 2017

Hebt u al geprobeerd met de raten 24 uur inde diepvriezer te steken

Door Jeroen Vorstman op 1 oktober 2017

Hoi Paul, bedankt voor je reactie. In de vriezer dood je alle fasen van de wasmot en is daarom zeer effectief. Maar daarna zijn ze niet beschermd tegen wasmotten. Als je een paar volken hebt kan deze methode ook praktisch zijn. Heb je Na het invriezen moet je ze goed opslaan anders kunnen ze opnieuw besmet worden. Ik bewaar de honingraten in de honingkamers en uit ervaring weet ik dat die niet goed afsluiten. Daarom behandel raad ik aan de raten te behandelen met B401 en zo te beschermen tegen wasmottenvraat.

Door Jeroen Vorstman op 1 oktober 2017

Hoi Jos, bedankt voor je reactie. Zwaveldamp is zeker effectief tegen wasmotten. Omdat het niet tegen wasmoteitjes werkt moet je het inderdaad herhalen.

Door imker Teun op 1 september 2017

Een andere gif-loze en simpele methode die ik zelf tegenwoordig gebruik is raten gewoon in een lege kast laten hangen (met bodem mét gaas), maar de deksel op twee takken leggen zodat het geheel goed doortocht. Heel makkelijk om even snel wat raten in en uit te halen, voor mij was dat geklooi met ijsazijn niet handig.
Na vier jaar met deze nieuwe methode nog nooit last gehad van wasmot.

Moerrooster direct op raten plaatsen tegen muizen is handig, stuifmeel kan schimmelen.

Door Jeroen Vorstman op 1 september 2017

Hoi Teun, bedankt voor je reactie. Zolang er geen eitjes of larven van wasmotten op de raten of kastdelen zitten zal jouw methode goed werken. Honingkamerramen (onbebroed) bewaar ik ook op een vergelijkbare manier. Meestal gaat het goed, maar heb ook wel eens gehad dat er toch wasmotlarven in de raten zaten. Misschien hebben wasmotten eitjes afgezet buiten de kast en zijn de larfjes door het rooster of kieren naar binnen gekropen. Daarom behandel ik alle honingraten nu met B401 om ze te beschermen tegen wasmottenvraat.

Plaats een reactie

*