Ontzegelwas verwerken, hoe doe je dat?
27 augustus 2016 

Ontzegelwas verwerken, hoe doe je dat?

De honingraten zijn ontzegeld, geslingerd en de honing zit in het aftapvat, maar er staat nog een bak kleverige ontzegelwas. Wat doe ik daar mee? Ontzegelwas is zuivere bijenwas, puurder bestaat niet! Ontzegelwas is geschikt voor het maken van crèmes, maar hoe scheid je de honing van de waszegeltjes?

Zegeltjeswas spoelen

Je kan de waszegeltjes in een honingzeef doen en spoelen met KOUD water. Gebruik je warm water dan smelten de waszegeltjes en raakt de zeef verstopt. Maar op deze manier spoel je de kostbare honing door de gootsteen, dat is natuurlijk zonde :(.

Zegeltjeswas droog slingeren

Je kan de ontzegelwas ook in een slingerzak doen en in je honingslinger slingeren samen met de honingramen, maar echt goed werkt dit niet. Maar hoe ga je wel te werk? Voer de waszegeltjes met honing aan de bijen!

Ontzegelwas voeren

Na het ontzegelen doe je de kleverige zegeltjes in een grote voerbak, zet de voerbak op een bijenvolk en laat de bijen het vuile werk doen! Haal wel eerst de kegel of het tussenschot uit de voerbak zodat de bijen in de hele voerbak kunnen komen.

Resultaat: pure zegeltjeswas, klaar om te verwerken!

Tip: heb je weinig ramen te slingeren? Ontzegel dan de honingraten direct boven een 6 liter voerbak. Dat bespaart je werk en de aanschaf van een ontzegelbak!

Succes!

Over de schrijver
Hoi, Ik ben Jeroen Vorstman. Ik werkte als bijenonderzoeker voor Wageningen University & Research, Agriterra, voor de Nederlandse Bijenhouders Vereniging en nu als beleidsadviseur natuur en landbouw. 20 jaar gelden ben ik begonnen met bijenhouden, maar al gauw groeide mijn hobby uit tot een professionele imkerij. In 2015 schreef ik het boek Bijenhouden voor iedereen, twee jaar later verscheen de derde druk en daar ben ik best trots op. In 2016 startte ik de online Bijenclub en in 2017 de eerste online imkercursus. Als Bijencoach help ik je graag op weg met het starten als imker. Verder ben ik trotse vader van drie zoons: Guus, Maarten en Joost. En man van mijn prachtige vrouw Dorien.

Door

Marianne

op 13 November 2016

Kijk! Deze ga ik onthouden.

Reactie plaatsen

Koekje erbij?