arrow_drop_up arrow_drop_down

Maak zelf een bijenhotel, leuk voor in je bijvriendelijke tuin

Maak eenvoudig je eigen bijenhotel. Super leuk voor in de tuin, op het balkon of als cadeautje. En als je er eenmaal eentje gemaakt hebt volgen er vast nog veel meer. Bedenk de leukste vormen en creatiefste huisjes.

Bijenhouden is helemaal in. Vind je dat zelf net een stapje te ver, dan kan je nog steeds veel doen om de bijen te helpen. Naast de favoriete bloemen van de bij kan je ze een slaap- en schuilplaats bieden met een leuk bijenhotel. Deze maak je eenvoudig zelf. Super leuk en leerzaam om samen met kinderen te maken.

En niet alleen wilde bijen komen graag in je hotel. Ook andere insecten zullen er dankbaar gebruik van maken.

Wat is een bijenhotel eigenlijk?

Veel mensen denken dat bijen altijd in grote volken leven. Zoals de bekende honingbijen in hun bijenkast. Maar er zijn maar een paar soorten die in kolonies samenleven. Het overgrote deel leeft solitair.

Deze bijen zoeken geschikte plekken om hun eitjes achter te laten, om uit te rusten of de winter door te komen. Sommige doen dit onder de grond. Anderen kruipen in holle stengels, bamboe, riet of gaatjes in hout.

Een bijenhotel vul je dan ook met dit soort materiaal. Bijen zullen in een gaatje van je bijenhotel stuifmeel achterlaten, ze leggen er een eitje in en metselen het dicht. Het volgende voorjaar komt het eitje uit. Opeens is het gaatje weer open. Je bijenhotel heeft zijn gast goed verzorgd.

Deze solitaire en wilde bijen geven geen honing. Verwacht dus geen honing in je bijenhotel.

bij in bijenhotel

Waarom is een bijenhotel zo belangrijk?

Bijen hebben het moeilijk. Niet alleen kunnen ze steeds minder voedsel vinden, ook hun natuurlijke broed- en schuilplekken verdwijnen. Alles wordt steeds netter en gladder afgewerkt. Tuinen worden strak betegeld en we zijn niet meer afhankelijk van een moestuin voor ons voedsel. Rieten daken zien we steeds minder.

Ook het boerenland, wat vroeger de perfecte plek was voor bijen, biedt niet langer genoeg voedsel. Het eenzijdig verbouwen van gewassen en het gebruik van bestrijdingsmiddelen doen de bijen meer kwaad dan goed. Rommelige houtwallen verdwijnen en alles wordt glad aangeharkt. Daardoor blijven er voor de bijen weinig plekken meer over om te broeden en schuilen.

Maak je eigen bijenhotel en help de bij

Om je eigen bijenhotel te maken hoef je geen ervaren doe-het-zelver te zijn. Iedere creatieve hobbyist kan het. Je komt al een heel eind met wat hout, natuurlijke materialen, een boor, hamer en wat spijkers.

Om de bijen echt te helpen met je bijenhotel moet je wel met wat dingen rekening houden. Want je hotel kan er nog zo leuk uitzien, het is natuurlijk de bedoeling dat je logees krijgt.

bijenhotel maken

Zorg dat de inhoud van je bijenhotel droog blijft

Je gaat je bijenhotel inrichten met allerlei natuurlijk materiaal. Het is belangrijk dat dit materiaal niet alle regen opvangt. Wordt het materiaal te nat dan gaat het schimmelen, waardoor de eitjes en bijen die erin zitten dood gaan. Dat wil je natuurlijk niet.

Een mooi afdakje helpt al heel veel. Maak je bijenhotel in een kistje met een overstekend dakje. Zodat regenwater niet direct in je hotel loopt. Een dakpan is ook heel decoratief als dak en houdt prima regen tegen.

Houdt er wel rekening mee dat bijen van warmte en zon houden. Maak het afdak dus niet zo groot dat het alle zon tegenhoudt. Het is echt geen probleem als er wat spatwater in je bijenhotel komt, dat droogt wel weer.

Welke materialen gebruik je voor je bijenhotel

Je wilt vast onderdak bieden aan verschillende bijensoorten. Vul je bijenhotel daarom met verschillende materialen. In de natuur kruipen bijen weg in allerlei natuurlijk materiaal. Deze gebruik je dus ook in je bijenhotel.

Enkele materialen die je hiervoor kunt gebruiken zijn:
• Holle stengels van bijvoorbeeld bamboe en riet
• Stengels waar het merg nog in zit, zoals vlier en kiwi
• Hout, takken en stammen met gaatjes erin
• Gaatjes in leem
• Dennenappels
• Een rommelvakje met blaadjes en takjes

Voor de kast zelf gebruik je bij voorkeur harde houtsoorten. Zachte houtsoorten blijven vaak rafelig na bewerking. Eikenhout is prima, maar ook kers, walnoot, appel en perenhout doen het goed.

bijen in bijenhotel

Gaatjes in hout, hoe groot moeten ze zijn?

Bijen zijn vrij kleine beestjes die graag wegkruipen in nauwe ruimtes. Als je gaatjes in hout gaat boren, let er goed op dat de boor scherp is. Het boorgat moet netjes glad zijn, anders gaan bijen er niet in. Ze zouden hun vleugels kunnen beschadigen aan rafelige randjes.

Zorg ervoor dat je hele bijenhotel netjes afgewerkt is en er geen scherpe randen zijn of splinters. Hieraan kunnen bijen zich verwonden.

De ene bij is kleiner dan de andere. Biedt zoveel mogelijk bijen een geschikt plekje door verschillende diameter gaatjes te boren. Maak een aantal gaatjes tussen de 2 en 12 millimeter.
Zorg ervoor dat de gangen aan één kant dicht zijn. Dit kan je doen met een watje of wat leem. De diepte mag variëren tussen de 3 en 20 centimeter. Let altijd op dat zowel de gang zelf als de opening mooi glad is.

Je bijenhotel inrichten

En dan komt het leukste, het inrichten van je bijenhotel. Je kunt hiervoor zelf de natuur in om naar geschikte materialen te zoeken. Wellicht groeit er bamboe in je eigen tuin of heb je nog wat stokjes over. En heb je mooie siergrassen met holle stengels die je kunt gebruiken.

Brandnetels zijn, als ze gedroogd zijn, mooi hol. Deze sterke vezels zijn zeer geschikt voor gebruik in je bijenhotel. Ook riet, wat je bij water vindt, is een mooi materiaal voor in je hotel.
Leem kan je vinden in de ecobouw. Maak het leem iets vochtig en duw het losjes in je hotel. Dit materiaal kunnen bijen gebruiken om in te nestelen maar ook om gaatjes in holle stengels dicht te metselen. Zo blijven zijn hun eieren goed beschermd.

bijenhotel klein

De perfecte plek om je bijenhotel op te hangen

Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat geldt net zo goed voor bijen. Er zijn zo’n 350 verschillende soorten bijen, die elk andere wensen hebben. Maar over het algemeen houden bijen van warme plekjes in de zon.

Hang je bijenhotel bij voorkeur op het zuiden. De meeste soorten die voorkomen in de Nederlandse tuinen houden hiervan. Heb je meerdere bijenhotels? Experimenteer gerust met een plekje op het oosten of westen.

Verder zorg je voor de perfecte plek met een grote variatie aan bloeiende planten en bloemen. De vliegafstand van wilde bijen is niet zo groot. Met eten voor de deur kunnen de bijen, vanuit het hotel, direct aanschuiven voor een lekkere maaltijd. Wat wil je als bij nog meer?

Toch liever kopen?
Vivara verkoopt veel soorten insectenhotels voor wilde bijen. Met de tips op deze site je daar een geschikte bijenhotel uitzoeken.
Ga naar de webshop van Vivara voor een bijenhotel >>

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?